Har søkemotoroptimalisering gått ut på dato?
Kan man like gjerne bruke pengene på et bra nettsted?
Bilde av Oleksandr Pidvalnyi
Har SEO (søkemotoroptimalisering) gått ut på dato? Har kampen blitt så hard at man kun kan vinne nye besøkende via markedsføring? Eller er det fortsatt noe man kan gjøre for å komme høyt opp på søkeresultatene?
Jeg har i mange år vært en tilhenger av søkemotoroptimalisering. Som konsulent og programmerer så har jeg jobbet mye med å få kunder høyt opp i søkeresultatene til søkemotorene.
Når jeg fikk øyene opp for SEO så var det på et tidspunkt hvor søkemotorene begynte å bli smarte. Etter hvert kom de med guidelines. Såkalte black hats triks hvor man prøvde å lure eller jukse seg til en bedre ranking ble avslørt og straffet.
Så mitt fokus var alltid å legge vekt på at nettstedene til mine kunder var korrekt kodet slik at alt det tekniske var i henhold til søkemotorenes guideline. I tillegg til å legge vekt på at kunden sørget for relevant og godt innhold.
I de aller fleste tilfellene var det mer enn godt nok for at et nettsted skulle ranke høyere opp enn andre.
Søkemotorene har i alle år holdt kortene tett til brystet. De har ikke villet avsløre eller bekrefte hvilken parametere som gjør at et nettsted ranker høyere enn andre og hva som blir vektlagt mer enn andre ting. Disse parameterne har endret seg og de justerer jevnlig for at søkemotorene skal tilby det de mener er det beste resultatet.
Men av erfaring og at det er mennesker som prøver å finne ut av det så har enkelte parametere blitt avslørt. Det har blitt stor butikk for byråer som tilbyr søkemotoroptimalisering. Og mange av dem har tjent gode penger på denne tjenesten.
Etter snart 15 år i bransjen så har ting forandret seg mye. Når jeg en gang i tiden var mer opptatt av at nettstedene skulle se like ut i ulike nettlesere så er fokuset nå mer på at nettstedet skal være tilgjengelig for alle brukergrupper uansett teknologisk enhet de bruker.
I takt med at kravene for universell utforming har økt og i takt med at universell utforming har fått strengere regler så har kvaliteten på nettsidene økt. Mye av den kvaliteten går på det tekniske.
Min påstand, og min erfaring, er at et teknisk godt nettsted som følger de strenge kravene til universell utforming gagner ikke bare brukerne men også rankingen hos søkemotorene. Det er en vinn-vinn å ha et teknisk korrekt nettsted.
Så min tese er at semantisk korrekt kodet nettsted som følger kravene for universell utforming i tillegg til godt og relevant innhold automatisk vil få god ranking hos søkemotorene. Så ved å legge pengene i et godt nettsted fremfor søkemotoroptimalisering så vil man vinne både brukeren og søkemotoren.
Det er et lite men. For det å lage godt innhold og relevant innhold på et nettsted er krevende. Så et lite siste tips fra meg er å sørge for at nettstedet er tipp topp og så legge ressurser i godt innhold.